TS200516 - Teori og metode

Faglig Innhold

Vitenskapsteori, Årsaksforklaringer/formålsforklaringer, Forskningsprosessen, Forskningsetikk, Forskningsdesign Hvordan kvalitative og kvantitative metoder har et komplimentert forhold til hverandre. Problemformulering Operasjonalisering og måling Formelle krav til utforming av mål (validering) Datainnsamling (observasjon, intervju og surveyundersøkelser) Grunnleggende forståelse av kvantitativ og kvalitativ analyse Kvalitetssikring, reliabilitet- og validitetskrav

Læringsmål

Læringsutbytte - Kunnskap: Ha tilegnet seg grunnprinsippene innen tradisjonell forskningsmetoder Ha innsikt i hovedprinsippene for kvalitative og kvantitative analyser Ha kunnskap om forskningsetiske problemstillinger Ha kunnskap om presentasjon og rapportering av forskningsresultat Læringsutbytte - Ferdigheter: Kunne gjennomføre et enkelt, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer Kunne reflektere over relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger Kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner Læringsutbytte - Kompetanse: Kunne se emnet i en større økonomisk faglig sammenheng Kunne se emnet i et større samfunnsmessig perspektiv Kunne tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder i faget


http://www.ntnu.no/studier/emner/TS200516

Tags