TET4205 - Elektriske kraftsystemer 2

Faglig Innhold

Emnet tar for seg avansert analyse av kraftsystemets oppførsel i normal drift og ved feil (symmetriske og usymmetriske feil/kortslutninger). Det skal gi forståelse av modellering av generatorer, transformatorer og kraftlinjer for stasjonære systemanalyser. Emnet skal også gi forståelse for formulering, løsning og bruk av optimal lastflyt. Bruk av simuleringsverktøy for å utføre omfattende kortslutninganalyse, lasflytanalyse og optimal lastflytanalyse er en viktig del av læringsutbytte.

Læringsmål

Kunnskaper: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten forstå, analysere, vurdere og anvende, hvor aktuelt: - avanserte metoder for analyse av elkraftsystemer i stasjonær drift - prinsippene for modellering og analyse av kraftsystemet ved symmetriske og usymmetriske feil - den matematiske beskrivelsen og bruk av symmetriske komponenter, - modellering av generatorer, transformatorer, linjer og kabler i positiv-, negativ-og nullsystemet - betydning av ulike former for driftsjording - prinsippene for og anvendelse av avansert lastflyt og optimal lastflyt Ferdigheter: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten kunne: - gjennomføre analyser av kraftsystemet ved bruk av avanserte metoder og algoritmer - modellere generatorer, transformatorer, linjer og kabler i positivt-, negativt- og nullsystemet som utgangspunkt for analyse av symmetriske og usymmetriske feil - gjennomføre analyser av kraftsystemet ved symmetriske og usymmetriske feil. - formulere, etablere og løse likninger for ordinær lastflyt og DC lastflyt og optimal lastflyt - bruke simuleringsverktøy for å utføre omfattende kortslutninganalyse, lasflytanalyse og optimal lastflytanalyse - bruke instrumenter og utstyr i laboratoriet - tenke selvstendig og kritisk - supplere sin læring gjennom relevant litteraturstudie - reflektere over resultater fra oppgaver - vise integritet og ansvarlighet i sin læring. Generell kompetanse - : Etter å ha gjennomført emnet skal kanidaten ha økt sine evner til: - samarbeid og tverrfaglig samhandling. - å kommunisere effektivt både overfor medstudenter, fagfolk og ikke-spesialister ved hjelp av diskusjoner, rapporter og presentasjoner. -å gi konstruktive tilbakemeldinger til medstudenter - å håndtere usikkerhet i problembeskrivelse - å ta hensyn til perspektiver på bærekraftig utvikling - å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser.


http://www.ntnu.no/studier/emner/TET4205

Tags