Masteroppgaver er forskningsprosjekter med ett fullt semesters varighet. Studenten vil lære hvorledes å utføre forskning på masternivå innen enten fundamental eller anvendt termodynamikk og/eller fluidmekanikk. Emner for oppgaver kan være, men er ikke begrenset til, turbulente strømninger og aerodynamikk (f.eks. grensesjikt, vindturbiner, vingeprofiler) - reaktive strømninger/termisk energi (f.eks. turbulent forbrenning, e-fuel, biomasse) - propulsjon (i ingeniørvitenskap og biologi) - flerfasestrømning (f.eks strømninger med dråper, bobler eller partikler) - interne strømninger (f.eks. strømning i rør og kanaler) - eksterne strømninger (f.eks. strømning over turbinblader og rundt legemer) - numeriske metoder for strømningsberegning - fri-overflate-strømning og bølger - varme- og massetransport Hovedveileder for masteroppgaven skal være blant de oppførte faglærerne, eller tilknyttet forskningsgruppen for termo-fluid.
Kunnskaper: Ved gjennomført masteroppgave vil studenten ha lært hvordan å utføre et forskningsprosjekt, og ha fått en grundig forståelse av muligheter og begrensninger ved teori, eksperimenter og/eller numeriske simuleringer innenfor et termo-fluiddynamisk emne. De vil forstå hvordan metoder, data og argumentasjon kan presenteres på en måte som er klar, etterrettelig og repeterbar for andre, med korrekt sitering av tidligere arbeid. Studenten vil videre vite hvordan å strukturere en større teknisk rapport. Ferdigheter: Ved gjennomført masteroppgave vil studenten ha evne til å planlegge og utføre et forsskningsprosjekt, herunder å skaffe bakgrunnskunnskap og studere literatur, formulere forskningsspørsmål og -mål, identifisere de metoder, teknikker, programvare og verktøy som skal brukes og mestre disse, å gjøre vitenskapelige og tekniske analyser innenfor spesifikke emner, gjøre kritiske vurderinger av troverdigheten til produserte data, identifisere og kvantifisere feilkilder, og diskutere usikkerheter i resultater og konklusjoner. Studenten vil kunne å strukturere og skrive en lengre oppgave, og hvordan prosjekt og resultater kan presenteres muntlig på en effektiv måte. Generell kompetanse: Etter gjennomført emne vil studenten ha kompetanse til å gjennomføre et større, uavhengig prosjekt, inkludert utarbeidelse av prosjektplan med delmål, rapportering av resultater og å forfatte en prosjektrapport. Videre vil studenten være kompetent til å anvende sin ekspertise til utvikling av teknologiske løsninger, og å planlegge og gjennomføre videre prosjekter innen forskning og/eller teknologiutvikling.