SYT3546 - Medansvar for utøvelsen av operasjonssykepleie, kliniske studier

Faglig Innhold

Studenten skal tilegne seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden videreutvikle grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning

Læringsmål

Kunnskap - har bred kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk. - har inngående kunnskap om operasjonssykepleiernes funksjons- og ansvarsområder - har inngående kunnskap om personsentrert operasjonssykepleie. - har bred kunnskap om operasjonspasientens og pårørendes behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv. - har bred kunnskap om operasjonssykepleierens fysiske og psykososiale arbeidsmiljø, stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres. - har bred kunnskap om organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi - har inngående kunnskap om mikrobiologi og smittevern. - har bred kunnskap om farmakologi, legemidler og legemiddelhåndtering med relevans for operasjonssykepleie. - har inngående kunnskap om kirurgisk leiring og hypotermi. - har bred kunnskap om kirurgi og kirurgiske undersøkelser, herunder pre- og postoperativ sykepleie. - har bred kunnskap om traumatologi og traumebehandling. - har inngående kunnskap om kirurgiske instrumenter, bruksområder og sterilforsyningskjeden. - har bred kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder - har inngående kunnskap om kommunikasjon og tilpasset informasjon til pasienter i alle aldre og deres pårørende. - har inngående kunnskap om operasjonsavdelingens oppbygning, utforming og funksjoner. - har bred kunnskap om lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen. - har bred kunnskap om relevant teknologi som brukes til behandling, undersøkelse og overvåkning av operasjonspasienten. - har bred kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for operasjonssykepleie - har bred kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid. - har bred kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling. - har bred kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter. - har bred kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid og pasientsikkerhetskultur for å forbedre og kontrollere operasjonssykepleien. - har inngående kunnskap om risikofaktorer ved kirurgisk behandling og undersøkelse perioperativt. - har bred kunnskap om ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen - har bred kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av operasjonssykepleie. - har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen operasjonssykepleie. Ferdigheter - kan bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser. - kan bruke profesjonskunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle. - kan analysere, vurdere og håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie - kan analysere det perioperative pasientforløpet og sikre kontinuitet i operasjonssykepleie. - kan bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten. - kan analysere, gjennomføre (og lede) relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet. - har avanserte ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode. - kan analysere og vurdere risikofaktorer i gjennomføring av kirurgisk leiring. - kan analysere og vurdere risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi. - kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsyningskjeden. - kan analysere, vurdere og gjennomføre operasjonssykepleie både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp. - kan bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie. - kan bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester. - kan bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua. - kan anvende digital kompetanse og bruke egnet teknologi på individnivå. - kan selvstendig administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr. - kan koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet. - kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjonsavdelingen. - kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer. - kan analysere risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgisk inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser. - kan bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid. - kan analysere og forholde seg kritisk til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon. - kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie. - kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring. - kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie. Generell kompetanse - kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger. - kan anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging. gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie. - kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie. - kan analysere og drøfte etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner. - kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk. - kan anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper. - kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester. - kan innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie. - kan anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjonspasienten. - kan bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr. - kan anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk og utvikling av teknologi innen operasjonssykepleie. - kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og vite når disse bør involveres. - kan analysere og ta ansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og iverksette tiltak som stimulerer til samhandling. - kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger innenfor operasjonssykepleie til helsepersonell og allmennheten. - kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen. - kan bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer. - kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet. - kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis. - kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten.


http://www.ntnu.no/studier/emner/SYT3546

Tags