PPU4729 - Fagdidaktikk i matematikk del II

Faglig Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i lektorutdanningen. Sammen med emnene i pedagogikk og praksis gir det grunnlag for å undervise på trinn 5-13. Veiledet praksis er en integrert del av studiet. Emnet omhandler alle forhold som vedrører undervisning og læring i fagene. Læring omfatter både kognitive faktorer og affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser. Emnet gir et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori. Å analysere og se sammenhenger mellom ulike perspektiver, teorier og forskningsstudier inngår i læringsmålene for emnet. Kunnskap og innsikt i fagdidaktisk teori og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.

Læringsmål

Profesjonskunnskap Studenten - har god kunnskap om fagenes plass, utbredelse, egenart og utvikling som vitenskaps- og skolefag - har god kunnskap om ulike former for vurdering og testing i fagene, både nasjonalt og internasjonalt Profesjonsutøvelse Studenten - kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori om undervisning og elevenes læring i fagene - kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen læring og faglig utvikling - kan gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning Profesjonsutvikling Studenten - kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og diskutere faglige, fagdidaktiske og fagetiske problemstillinger - kan formulere, undersøke og drøfte problemstillinger gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens utvikling - kan analysere og forbedre egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov basert på forskning, teori og erfaring - kan bygge relasjoner og samarbeide med foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket


http://www.ntnu.no/studier/emner/PPU4729

Tags