Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Sammen med emnene i pedagogikk og praksis gir det grunnlag for å undervise på trinn 5-13. Veiledet praksis er en integrert del av studiet. Emnet omhandler alle forhold som vedrører undervisning og læring i fagene. Læring omfatter både kognitive faktorer og affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser. Emnet gir et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori. Å analysere og se sammenhenger mellom ulike perspektiver, teorier og forskningsstudier inngår i læringsmålene for emnet. Kunnskap og innsikt i fagdidaktisk teori og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.
Profesjonskunnskap Studenten - har god kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i fagene - har bred kunnskap om ulike arbeidsmetoder i fagene, samt ulike læringsarenaer, læremidler og uttrykksformer - har god kunnskap om elevenes læring, læringsstrategier, typiske misoppfatninger og faglige utfordringer for ulike elever - har god kunnskap om dialog og kommunikasjon i undervisning i fagene - har god kunnskap om gjeldende læreplan i fagene - har god kunnskap om fagenes plass, utbredelse, egenart og utvikling som vitenskaps- og skolefag - har god kunnskap om ulike former for vurdering og testing i fagene, både nasjonalt og internasjonalt - har kunnskap om ungdomskultur, ungdoms utvikling og utfordringer knyttet til undervisning og læring i fagene Profesjonsutøvelse Studenten - kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori om undervisning og elevenes læring i fagene - kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning, som inkluderer bruk av ulike læringsarenaer, læremidler og uttrykksformer - kan lede elever i et læringsfellesskap og legge til rette for gode relasjoner mellom elevene og mellom lærer og elev i den hensikt å fremme likeverd og elevenes faglige og sosiale læring og utvikling - kan tilpasse undervisningen i faget slik at den tar hensyn til elevenes ulike behov og kan legge til rette for et motiverende og inkluderende læringsmiljø - kan analysere læreplaner og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen - kan begrunne fagets plass i skolen og dets samfunnsmessige relevans - kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen læring og faglig utvikling - kan anvende kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling knyttet til undervisning i fagene - kan gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning Profesjonsutvikling Studenten - kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og diskutere faglige, fagdidaktiske og fagetiske problemstillinger - kan formulere, undersøke og drøfte problemstillinger gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens utvikling - kan analysere og forbedre egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov basert på forskning, teori og erfaring - kan bygge relasjoner og samarbeide med foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket