PED6650 - Hørselsvansker - utvikling og (re)habilitering av talespråk og talespråklig kommunikasjon

Faglig Innhold

Barn, unge og voksne med hørselsvansker har gjennom teknologisk utvikling når det gjelder høreapparater og cochleaimplantater, fått bedre muligheter til å anvende hørselen. Emnets overbygging er lytting som basis for utvikling og rehabilitering av talespråk og talespråklig kommunikasjon. Du vil lære om hvordan legge til rette for at barn og voksne med hørselsvansker kan få best mulig utbytte av sitt hørselstekniske hjelpemiddel. Emnet inneholder: - Forutsetninger og betingelser for talespråklig utvikling og rehabilitering hos barn, unge og voksne med høreapparater og cochleaimplantater - Analyse og analyseverktøy. Herunder fonetikk og fonologisk analyse - Metodisk arbeid med utvikling og rehabilitering av lytteferdigheter og talespråk for barn, unge og voksne med høreapparater og cochleaimplantater - Prosedyrer, systemer og saksgang i det audiopedagogiske habiliterings- og rehabiliteringsarbeidet Målgruppe : - Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer. - Studenter ved mastergradstudiet i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk - Studenter ved erfaringsbasert mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i audiopedagogikk - Alle søkere må ha gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker - språk og kommunikasjon, eller tilsvarende.

Læringsmål

Kunnskap: Studentene: - har inngående kunnskap om teknologiens muligheter og begrensninger knyttet til talespråklig utvikling og talespråklig kommunikasjon - har inngående kunnskap om auditiv utvikling og taleakustikk - har inngående kunnskap om fonetikk, fonologi og fonologisk analyse som grunnlag for analyse av utnyttelse av hørselen og talespråk - har inngående teoretisk kunnskap om utvikling og rehabilitering av lytteferdigheter og talespråk for barn, unge og voksne med høreapparater og cochleaimplantater Ferdigheter: Studentene: - kan analysere barnets, den unges eller den voksnes hørsel og talespråk - kan gjøre vurderinger av hvilke tiltak som kan være hensiktsmessige for videre utvikling av talespråk. - kan utføre praktisk metodisk arbeid knyttet til habilitering og rehablitering av talespråk - kan dokumentere kunnskapene sine skriftlig Generell kompetanse: Studentene: - kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier for gjennomføring av arbeid med lytteutvikling, lytteferdigheter, habilitering og rehabilitering av talespråk


http://www.ntnu.no/studier/emner/PED6650

Tags