MGLU3105 - Naturfag 1 (1-7) emne 1

Faglig Innhold

Naturfag 1 (1-7) emne 1 henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, fysikk, kjemi, geologi, teknologi og matematikk. Emnet skal gi faglig trygghet og undervisningskunnskap i sentrale områder av naturfaget for 1.- 7. trinn. Det legges vekt på å utvikle ferdigheter og generell kompetanse i å introdusere de yngste elevene for naturfaget. Å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. I tillegg skal lærerstudenten kunne legge til rette for begrepsdannelse og trene barn i nødvendige basisferdigheter som trengs for å jobbe utforskende. Didaktikk og fag undervises integrert slik at studenten får en profesjonsfaglig trygghet. Emnet dekker ikke hele den faglige bredden i grunnskolefaget for 1.- 7. trinn. Bredden kan oppnås gjennom å ta Naturfag 1 emne 2 og Naturfag 2. Denne emnebeskrivelsen for Naturfag 1 for 1.- 7. bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn fra 2016.

Læringsmål

KUNNSKAP Studenten - har oversikt over hvilke fagfelt naturfag henter sine kunnskaper fra og kan se sammenhenger mellom disse - har kunnskap om læreplanverket i naturfag for grunnskolen, 1.‐7. trinn - har kunnskap om praktisk arbeid og variert undervisning i naturfag - har kunnskap om hverdagsforestillinger - har kunnskap om formativ vurdering i naturfagundervisning - har kunnskap om bruk av modeller i naturfagundervisning - har kunnskap om krefter og vekselvirkninger mellom legemer og elektrisk ladde partikler, og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet - har kunnskap om sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget - har kunnskap om bølger, lyd og lys - har kunnskap om solsystemet - har forståelse av periodesystemet og hvordan det har betydning for oppbygning av kjemiske stoffer, bindinger mellom atomer og reaksjoner - har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen - har kunnskap om vanlige norske mineraler og bergarter FERDIGHETER Studenten - kan gjennomføre praktisk og variert undervisning i naturfag for elever på barne‐ og mellomtrinnet - kan bruke ulike strategier for å avdekke hverdagsforestillinger - kan bruke og vurdere bruken av ulike modeller og representasjoner i naturfagundervisning - kan gjennomføre aktiviteter og målinger, i fysikk og kjemi, med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy, som programmering - kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag GENERELL KOMPETANSE Studenten - har innsikt i naturvitenskapens metoder og tenkemåter og naturfagets betydning som allmenndannende fag - kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barne‐ og mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning


http://www.ntnu.no/studier/emner/MGLU3105

Tags