LOS8019 - Organisasjonslæring og kunnskapsutvikling i organisasjoner

Faglig Innhold

I den offentlige debatten om kvalitet og læring i skolen så vel som i ulike reform- og styringsdokumenter har det blitt hevdet at norske skoler må bli lærende organisasjoner og utvikle sin evne til felles læring. Det er også blitt hevdet at læreres kompetanseutvikling må bli mer skolebasert, og at lærerne må utvikle profesjonelle læringsfelleskap. Hele debatten etterspør en eller annen form for læring i skolen som organisasjon, men hva er en slik læring? Hva er organisasjonslæring? Emnet har fokus på hva læring i organisasjoner er og hva som frambringer og hindrer kunnskapsutvikling i organisasjoner. Teorier om organisatorisk læring, lærende organisasjoner og kunnskapsutvikling behandles med tanke på å gi innsikt i læringsprosesser i organisert praksis. Studentene gjøres kjent med forskningsfeltet organisasjonslæring. Emnet har også spesielt fokus på virksomheter som har læring og kunnskapsutvikling som formål, som skoler og utdanningsinstitusjoner, og hvordan læring og utvikling på individ- og gruppenivå betinges av organisatoriske prosesser. Ulike grupper, som profesjoner og ledelse, sin betydning for læring og utvikling behandles, samt hvordan ulik holdning til og syn på kunnskap preger læringsprosesser i organisasjoner. Emnet vil gi muligheter til å drøfte spørsmål som: Hvordan kan organisasjoner, og ikke bare enkeltpersoner lære? Hvilke dilemmaer oppstår i spenningsfeltet mellom individuell og kollektiv yrkesutøvelse? Hva kan hindre utdanningsinstitusjoner i å lære, og hva kan lette felles læring? Hva er betydningen av lærende profesjonskulturer? Hvilken rolle har kunnskap i organisasjoner som driver med utdanning? Hvor skal kunnskapen bli av, hvis den ikke bare skal være individuell, men også organisatorisk? Oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk.

Læringsmål

Kunnskaper Kandidaten er i kunnskapsfronten om - ulike retninger og posisjoner innen organisatorisk læring og læring i organisasjoner - deres relevans for organisasjonsutvikling - nyere læringsteorier med relevans for organisasjonsutvikling Ferdigheter Kandidaten - kan drøfte og analysere utfordringer relatert til læringsprosesser og kunnskapssyn i organisasjoner, spesielt innen utdanningsfeltet - kan identifisere ulike kunnskapsdiskurser og holdninger til kunnskap i en organisasjon Generell kompetanse Kandidaten - er i stand til å identifisere og analysere hva som fremmer og hemmer læring og utvikling av lærende organisasjoner, spesielt innen utdanningsfeltet


http://www.ntnu.no/studier/emner/LOS8019

Tags