Emnet gir en historisk og filosofisk innføring i sentrale pedagogiske spørsmål og innbyr til faglig diskusjon og tenkning med vekt på disse perspektivene. Innføringen omfatter: - ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv. - øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som lærer - bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn
Læringsutbytte Kunnskap Kandidaten har kunnskap om - læring og læringsstrategier tilpasset elevene - elevenes kognitive og kroppslige utvikling - sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring - den norske skolen i lys av kristen tradisjon og sekularisering - hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan forstås i lys av temaene kunnskap, læring og danning - har kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen - kunnskaps- og vitenskapsteori - ulike perspektiver på kunnskap, læring og danning Ferdigheter Kandidaten kan - begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter - anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning - reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden - anvende vitenskapsteoretisk kunnskap - diskutere pedagogiske spørsmål i lys av historiske og filosofiske perspektiver Generell kompetanse Kandidaten kan - planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende rammeverk - øve seg i akademisk tenkning, kommunikasjon, lesing og skriving av fagtekster