Emnet tar utgangspunkt i skolens samfunnsmandat, det kunnskapsmessige og etiske grunnlaget for lærerens praksis og hva det kan bety for utviklingen av lærerprofesjonalitet. Emnet gir en innføring i ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv og hvilken betydning det kan ha for barn og unges læringsbetingelser. Studenten får øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som lærer og bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen av forholdet mellom teori og praksis. Studentenes egne erfaringer og forventinger er sentrale i emnet.
Kunnskap Studenten - har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet - har kunnskap om skolens samfunnsmandat og opplæringens verdigrunnlag og hvordan disse kommer til uttrykk i skolens styringsdokumenter - har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon Ferdigheter Studenten - kan reflektere over og ytre seg om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap, læring og danning - kan delta i faglige samtaler og føre faglige resonnement om pedagogisk praksis - kan reflektere over og ytre seg om didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat - kan identifisere etiske problemstillinger relatert til praksis - kan reflektere over og ytre seg om barn og unges læringsbetingelser i opplæringen Generell kompetanse Studenten - kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen - kan analysere og forholde seg kritisk til forskning for å kunne anvende denne kunnskapen i utviklingen av egen profesjonsutøvelse - kan behandle og formidle emnets fagstoff på en selvstendig måte