Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse om virksomhetsstyring i organisasjoner. Virksomhetsstyring (performance measurement and management), handler om å implementere organisasjonens strategi og mål til handlinger som fører til forventete resultater, både finansielle og ikke-finansielle resultater. Virksomhetsstyring er både et sett av metoder, verktøy og prosesser som vi bruker til å måle resultatene, og hvordan den mellommenneskelige relasjonen for å utvikle, motivere og engasjere medarbeidere for å kunne skape gode resultater. I virksomhetsstyring forsøker en å optimalt kunne utnytte organisasjonens ressurser, både mennesker og teknologi, for å kunne skape konkurransefortrinn eller oppnå sine mål. Kurset skal sette kandidaten i stand til å reflektere over konsekvensene, både fordeler og ulemper, av styringssystemene i en organisasjon. - Virksomhetsstyring (performance measurement and management) teori og praksis, inklusiv introduksjon til tilhørende teorier som beslutningsteori, systemteori, contingency theory, kapabilitetsteori. - Virksomhetsstyringssystemet (performance measurement system): Utforming av strategier og målsetninger på alle nivåer og på tvers av organisasjonen Organisasjonens prosesser og verdikjeden. F.eks. verktøy som «value stream mapping», «process activity mapping», «decision point analysis». Styringsverktøy og metoder, f.eks. balansert målstyring, strategiske kart, kvalitetssystemer/ISO-sertifiseringer, Six Sigma og Hoshin Kanri Nøkkeltall/«key performance indikators» og bruk av strategisk, taktisk og operasjonelle målekort/»dashboards». Styringsdata og -informasjon, introduksjon til system arkitektur, data tilgjengelighet, analyser og rapporteringsprosesser, f.eks. business review, måneds- og årsrapport. Forretningsanalyser (Business Intelligence), data kilder, arkitektur, analyser (statistiske analyser, «what-if» scenarioer), og visualisering. Risikostyring, prosesser og verktøy - Utforming av strategier og målsetninger på alle nivåer og på tvers av organisasjonen - Organisasjonens prosesser og verdikjeden. F.eks. verktøy som «value stream mapping», «process activity mapping», «decision point analysis». - Styringsverktøy og metoder, f.eks. balansert målstyring, strategiske kart, kvalitetssystemer/ISO-sertifiseringer, Six Sigma og Hoshin Kanri - Nøkkeltall/«key performance indikators» og bruk av strategisk, taktisk og operasjonelle målekort/»dashboards». - Styringsdata og -informasjon, introduksjon til system arkitektur, data tilgjengelighet, analyser og rapporteringsprosesser, f.eks. business review, måneds- og årsrapport. - Forretningsanalyser (Business Intelligence), data kilder, arkitektur, analyser (statistiske analyser, «what-if» scenarioer), og visualisering. - Risikostyring, prosesser og verktøy - Ledelsestilnærminger og organisasjonens normer, verdier og holdninger påvirker bruken av styringssystemet (performance management practices) - Konsekvenser, fordeler og ulemper, av ulike styringssystemer.
Kunnskaper: - kunne beskrive utfordringer med å koordinere strategiske, taktiske og operasjonelle mål og aktiviteter på ulike nivåer og på tvers av funksjoner i organisasjonen - kunne undersøke en organisasjons bruk av ulike styringsverktøy og -prosesser og fortolke hvordan disse bidrar/svekker organisasjonens konkurransefortrinn/måloppnåelse - kunne undersøke hvordan ulike bransjer/sektorer tilnærmer seg virksomhetsstyring. - kunne vise forståelse for sammenhengen mellom organisasjonens styringsverktøy, prosesser og metoder, organisasjonens sosiale og kulturelle forhold og medarbeiders engasjement og motivasjon - kunne analysere organisasjonens bruk av styringsdata for strategiske, taktiske og operasjonelle beslutninger Ferdigheter: - Kunne gjennomføre selvstendige undersøkelser/utviklingsprosjekter innenfor deler av virksomhetsstyringen i en organisasjon. - Analysere organisasjonens praksis i lys av eksiterende teorier, metoder og fortolkninger, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning. Generell kompetanse: Kunne gjennomføre datainnsamling, analyse og evalueringa av organisasjonens virksomhetsstyringssystem, fra prosessen for å identifisere mål, allokere ressurser, og oppfølging ved bruk av styringsverktøy, målekort og rapportering. Identifisere og analysere styrings- og utviklingsprosessene for å øke organisasjonens effektivitet, produktiviteten og kapasiteter.