DID3702 - Demokrati, medborgerskap og menneskerettighetslæring

Faglig Innhold

Emnet tar sikte på å belyse sentrale teorier og oppfatninger av demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring. Begrepsforståelse og fagdidaktiske tilnærminger til demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter i skolen står sentralt. Forskning og studier av skolens demokratiopplæring og menneskerettighetslæring i politikk og praksis blir tillagt vekt, der også sammenlignende perspektiver trekkes inn.

Læringsmål

Kunnskaper Kandidaten - har inngående kunnskap om sentrale fagdidaktiske teorier og begreper innafor områdene demokrati og medborgerskap - har avansert kunnskap om menneskerettighetene og dets ulike dimensjoner, og fagdidaktiske teorier og forskning knyttet til menneskerettighetslæring - har relevant kunnskap om forholdet mellom demokrati og menneskerettigheter, og hva dette innebærer for de fagdidaktiske tilnærmingene til demokratisk medborgerskap og menneskerettighetsundervisning. Ferdigheter Kandidaten - kan gjennomføre god demokrati- og menneskerettighetsundervisning på ulike måter og faglige nivå i skolen. - kan vurdere ulike demokratiteorier og demokratisyn, drøfte disse kritisk opp mot hverandre i lys av skolens demokratiske mandat. - kan diskutere sentrale forskningsresultater om skolens demokratiopplæring Generell kompetanse Kandidaten - kan bidra til å utvikle god undervisning og nytenking om demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring på ulike nivå i skolen. - kan gjøre kvalifiserte tolkninger av samfunnsfagplanene på feltene omkring demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring - kan formidle og diskutere forholdet mellom menneskerettigheter, demokrati og medborgerskap og drøfte demokrati i relasjon til autoritære og totalitære regimer


http://www.ntnu.no/studier/emner/DID3702

Tags