DANS6035 - Dans, bevegelse og helse

Faglig Innhold

Kurset har en generell inndeling i to deler. I del 1 er fokuset på å gi en innføring i metoder og perspektiv for bevegelsens og dansens betydning for menneskelig helse. Del 2 vil ta for seg ulike metodiske tilnærminger for å jobbe med ulike populasjoner, med en hovedvekt på barn/ungdom og eldre. Emnet har vekt på kommunikasjonen/ interaksjonen/ samspillet mellom terapeut og deltager. Begge delene vil inneholde praktiske øvelser i helsemessige utfordringer og refleksjon rundt det å arbeide med bevegelse og dans. I tillegg vil studentene få en grunnleggende oversikt over danse- og bevegelsesterpatiens historie og metodikk, norsk, nordisk og internasjonalt. Kurset består av to obligatoriske samlinger på 20 timer. Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en oppgave utformet slik at ulike læringsmålene er ivaretatt. Studentene skal gjennomføre og bestå en praktisk mappeoppgave før de kan gå opp til eksamen.

Læringsmål

Etter fullført kurs kan/skal deltakeren ha fått: Kunnskaper: -Grunnleggende kjennskap til de psykologiske og fysiske utfordringer som kjennetegner et utvalg populasjoner. -Kjenne ulike metoder for å arbeide med bevegelse og dans i et helsemessig, et sosiokulturelt og et ”community” perspektiv. -Kjenne sentrale tilnærminger/metoder innenfor arbeidet med danse- og bevegelsesterapi: Gruppeterapi (Chace-metoden, Living_music/living dance metoden), en-til-en arbeid, kunnskap til noen sentrale metoder for å jobbe med autistiske barn/ungdom, spiseforstyrrelser, PTSD, demens. -Kjenne til ulike undervisnings- og arbeidsmåter innenfor danse- og bevegelsesterapien Ferdigheter: -Ferdigheter i å kunne anvende grunnleggende psykologiske og bevegelsesmessige prinsipper i en undervisningssituasjon. -Kunne evaluere egen undervisning. -Kunne planlegge danse- og bevegelses aktiviteter ut i fra en gitt populasjon. -Kunne tilrettelegge for mestring, kreativitet og positive opplevelser. Generell kompetanse: -Kunne jobbe målrettet, selvstendig og sammen med andre. -Kunne reflektere over og samtale om bruk av dans og bevegelse i en helsemessig sammenheng.


http://www.ntnu.no/studier/emner/DANS6035

Tags