Kurset har en generell inndeling i to deler. I del 1 er fokuset på å gi en innføring i metoder og perspektiv for bevegelsens og dansens betydning for menneskelig helse. Del 2 vil ta for seg ulike metodiske tilnærminger for å jobbe med ulike populasjoner, med en hovedvekt på barn/ungdom og eldre. Emnet har vekt på kommunikasjonen/ interaksjonen/ samspillet mellom terapeut og deltager. Begge delene vil inneholde praktiske øvelser i helsemessige utfordringer og refleksjon rundt det å arbeide med bevegelse og dans. I tillegg vil studentene få en grunnleggende oversikt over danse- og bevegelsesterpatiens historie og metodikk, norsk, nordisk og internasjonalt. Kurset består av to obligatoriske samlinger på 20 timer. Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en oppgave utformet slik at ulike læringsmålene er ivaretatt. Studentene skal gjennomføre og bestå en praktisk mappeoppgave før de kan gå opp til eksamen.
Etter fullført kurs kan/skal deltakeren ha fått: Kunnskaper: -Grunnleggende kjennskap til de psykologiske og fysiske utfordringer som kjennetegner et utvalg populasjoner. -Kjenne ulike metoder for å arbeide med bevegelse og dans i et helsemessig, et sosiokulturelt og et community perspektiv. -Kjenne sentrale tilnærminger/metoder innenfor arbeidet med danse- og bevegelsesterapi: Gruppeterapi (Chace-metoden, Living_music/living dance metoden), en-til-en arbeid, kunnskap til noen sentrale metoder for å jobbe med autistiske barn/ungdom, spiseforstyrrelser, PTSD, demens. -Kjenne til ulike undervisnings- og arbeidsmåter innenfor danse- og bevegelsesterapien Ferdigheter: -Ferdigheter i å kunne anvende grunnleggende psykologiske og bevegelsesmessige prinsipper i en undervisningssituasjon. -Kunne evaluere egen undervisning. -Kunne planlegge danse- og bevegelses aktiviteter ut i fra en gitt populasjon. -Kunne tilrettelegge for mestring, kreativitet og positive opplevelser. Generell kompetanse: -Kunne jobbe målrettet, selvstendig og sammen med andre. -Kunne reflektere over og samtale om bruk av dans og bevegelse i en helsemessig sammenheng.