Audiologisk grunnkurs 2 vil gi studenten kunnskap og ferdigheter innen ulike tema som er sentrale både for å bli en profesjonsutøver innenfor faget audiologi og for å oppnå en akademisk grad ved et universitet. Det første grunnkurset fokuserte på normale tilstander og funksjoner, mens Audiologisk grunnkurs 2 handler om ulike former for hørselsproblematikk. Innen områdene lydpersepsjon, menneskets utvikling og audiologisk medisin vil studenten i dette emnet lære om tilstander og funksjon hos mennesker med hørselsproblematikk og hvilke konsekvenser slik problematikk kan få. Hørselsproblematikk har potensielt store konsekvenser for menneskers psykiske helse og livskvalitet. Emnet gir studenten økt forståelse for denne sammenhengen, og tar også for seg sammenhengen mellom hørselstap og kognisjon. Innen temaene forskningsmetoder og vitenskapsteori lærer studenten forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder, og om forskjellen mellom deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk. Studenten får også trening i å formidle audiologisk faglitteratur til medstudenter i dette emnet.
Kunnskaper Studenten - har kunnskap om det sentrale hørselssystemets anatomi, fysiologi og patologi - har bred kunnskap om lydpersepsjon ved hørselstap, som frekvens- og tidsoppløsning, hørbarhet og dynamikkområde - har kunnskap om binaural hørsel - har kunnskap om persepsjon av tale ved nedsatt hørsel - har kjennskap til vestibularissystemets anatomi, fysiologi, patologi - har kjennskap til metoder for utredning og rehabilitering av tilstander i vestibularissystemet - har kunnskap om aldringsprosessen og mulige konsekvenser for helse, aktivitet og deltakelse - har kunnskap om sammenhengen mellom kognisjon og hørsel - har kunnskap om hørselstaps betydning for psykisk helse hos mennesker - har kunnskap om mestring og mestringsstrategier blant mennesker med hørselstap - har kjennskap til vitenskapsteorier - har kunnskap om forskningsmetoder - har kunnskap om deskriptiv statistikk og kjennskap til slutningsstatistikk Ferdigheter Studenten - kan forklare prinsippene bak ulike målinger av funksjon og tolke typiske resultater - kan lese forskningsrapporter, inklusiv enkel statistikk og formidle innholdet til medstudenter - kan vurdere og begrunne aktuelle forskningsmetoder for en gitt problemstilling Generell kompetanse Studenten - kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, gjennom digitale presentasjonsverktøy og muntlig og kunne gi/motta konstruktive tilbakemeldinger